Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa na lata 2021-2025

 Z przyjemnością informujemy, że Zespół Szkolno – Przedszkolny w Gierałtowicach po raz kolejny przystąpił do realizacji programu Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0.

NPRCz 2.0 jest programem Rady Ministrów uchwalonym na lata 2021 – 2025, którego celem jest poprawa stanu czytelnictwa w Polsce poprzez wzmacnianie roli bibliotek, jako lokalnych ośrodków życia społecznego, stanowiących dostęp do kultury i wiedzy.

Program realizuje Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu przy zaangażowaniu Biblioteki Narodowej, Instytutu Książki i Narodowego Centrum Kultury i we współpracy z Ministerstwem Edukacji i Nauki , jako Operatora Priorytetu 3.

Nasza szkoła realizuje Priorytet 3 NPRCz poprzez zakup książek do biblioteki szkolnej, realizację zadań promujących czytelnictwo oraz doposażenie biblioteki.



                    OTO NASZE DZIAŁANI

Pasowanie na Rycerza Książki


Spotkanie ze sztuką w szkolnej świetlicy


Szkolny Mistrz Języka Angielskiego


Wiosna w poezji – konkurs recytatorski


Dzień Ziemi


„Nie jestem zupą pomidorową – nie każdy musi mnie lubić”


Projekt czytelniczy – Podróże małe i duże


W świecie baśni Andersena

Uczniowie klasy 1b realizują projekt czytelniczy, w którym poznali już kilka baśni H. Ch. Andersena. W omówieniu przygód Brzydkiego Kaczątka pomogły zajęcia origami, na których powstały piękne łabędzie. Będą one towarzyszyły dzieciom przez kilka następnych zajęć. Papierowe ptaki wyznaczają też kolejność wydarzeń na osi czasu, zdobiącej tablicę.


Zwiedzamy Warmię i Mazury

Uczniowie klas trzecich wzięli udział w zajęciach, których celem było poznawanie najpiękniejszych regionów Polski. Tym razem zwiedzali Warmię i Mazury wykorzystując zasoby biblioteki szkolnej. Korzystając z encyklopedii oraz albumów wyszukiwali informacje na temat mazurskiego krajobrazu oraz zabytków. Podzielili się informacjami z wakacji spędzanych nad mazurskimi jeziorami. Obejrzeli film pt. „Warmia i Mazury z lotu ptaka”, z którego dowiedzieli się, jakie są największe jeziora, kto mieszkał w dworach i pałacach oraz co to jest Kanał Augustowski. Na zakończenie zajęć uczniowie zaprojektowali i wykonali akwaria.


Wieczornica poświęcona Rodzinie Ulmów


„Rośliny i zwierzęta w Afryce”

Klasa 3a wybrała się w pełną przygód wyprawę po fascynujących terenach Afryki. Inspiracją podróży była lektura „Doktor Dolittle i jego zwierzęta. H. Loftinga. Celem zajęć była umiejętność samodzielnego czytania tekstu literackiego ze zrozumieniem oraz poznanie najciekawszych rejonów Afryki wraz z florą i fauną. Poprzez zajęcia uczniowie dowiedzieli się, jakie skarby przyrodnicze kryje Afryka, jakie żyją zwierzęta i czy są pod ochroną, na czym polega praca naukowców i lekarzy weterynarii na Czarnym Lądzie. Próbowali odpowiedzieć na pytanie: czy człowiek potrafi rozmawiać i porozumiewać się ze zwierzętami? Oceniali, jakie znaczenie ma człowiek w życiu zwierząt i jakie znaczenie mają zwierzęta w życiu człowieka.


Wiosna w muzyce, wiosna w kulturze

W marcu, na lekcjach plastyki i muzyki uczniowie klas 7 zapoznali się z tematyką: „Wiosna w muzyce” oraz „Wiosna w kulturze”.

Zadaniem uczniów było ukazanie aury, kultury, przykładów muzycznych, kompozytorów, zwyczajów wiosennych w swoich prezentacjach.


„Kapelusz Pani Wrony” – wspólnie czytamy książkę

18.03 2024 bibliotekę odwiedziła klasa 1a, aby wysłuchać fragmentu książki D.Parlak „Kapelusz Pani Wrony”. Akcja książki toczy się między innymi w lesie, ogrodzie i na łące. Dzieci dowiedziały się, kim był Wystraszek, poznali niezwykłe małżeństwo bociana Mikołaja i żabki. Z zapartym tchem słuchali historii o zaginięciu kapelusza oraz w jaki sposób został odnaleziony. Oczami wyobraźni zobaczyli ogród, w którym zamieszkało Nic. Po przeczytaniu książki uczniowie uzmysłowili sobie, że najważniejsza w życiu jest przyjaźń, odwaga oraz bezinteresowna pomoc innym.


Bookcrossing – Uwolnij książkę!

Bookcrossing to nietypowa forma promowania czytania książek, polegająca na przekazywaniu książek poprzez pozostawienie ich w miejscu ogólnie dostępnym. Potencjalny czytelnik zabiera książkę, czyta, zwraca lub przekazuje dalej.

„Ruchoma biblioteka” działa również w naszej szkole. Na I piętrze stoi regał, na którym zgromadzono niewielki księgozbiór. Każdy czytelnik może wypożyczyć książkę, a po przeczytaniu odkłada na półkę.


Dzień Języka Ojczystego

Dzień Języka Ojczystego został ustanowiony przez UNESCO w 1999 r., a obchodzimy go od 2000 r.  Jego celem jest ochrona języków ojczystych oraz dbanie o języki zagrożone i ginące. Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego przypomina o różnorodności językowej na świecie, a jednocześnie podkreśla wartość języka w rozwoju dziedzictwa kulturowego. Dbając o język ojczysty i chroniąc go, dbamy o własną tożsamość narodową.

21.02.2024 z tej okazji w szkole odbył się konkurs mający na celu wyłonienie Mistrza Języka Ojczystego. W zmaganiach wzięli udział uczniowie klas IV – VIII. Wszystkim uczestnikom dziękujemy za udział, a Mistrzom na wszystkich poziomach gratulujemy!


„Czy wojna jest dla dzieci?”


Komputerowy system indeksujący


Lekcja w kinie


Klimatyczna lekcja

26.02.2024 uczniowie kl. 4 uczestniczyli w lekcji poświęconej ochronie środowiska, klimatu i zagrożeniom ze strony człowieka dla przyrody. Na zajęciach zwrócono szczególną uwagę na problemy wynikające z zanieczyszczenia środowiska i podkreślono jak każdy człowiek może przyczynić się do poprawy stanu naszej planety. Uczniowie wysłuchali informacji o tym jak stać się świadomymi i aktywnymi obrońcami naszej planety, jaki mamy wpływ na to, co dzieje się z klimatem i w jaki sposób planeta nas o tym informuje. W trakcie lekcji uczniowie poznali książki o ochronie zwierząt, lasów i rzek. Dużym zainteresowaniem cieszył się album pt. „Zdumiewająca przyroda. 1000 niszczących kataklizmów na ziemi”, „ Potęga żywiołów” J. Walkera oraz seria „Mali przyrodnicy” E.Bone , które zostały zakupione w ramach NPRCz.


Międzynarodowy Dzień Kota


Kocia szajka


Święto Szkoły


Podróżujemy z Nelą

W ramach NPRCz klasa IIa wzięła udział w projekcie czytelniczym, który był poświęcony książkom podróżniczym. Z Czesławem Centkiewiczem wybrali się na Grenlandię, gdzie poznali życie ludzi w krainie skutej lodem. Zobaczyli, w jaki sposób zdobywają pożywienie i jak zmagają się z naturą. Natomiast z Nelą wyruszyli w podróż po świecie. Dzięki jej reportażom dzieci mogły przeżyć niesamowite przygody. Uczniowie przeglądali książki z podróży na różnych kontynentach, które przynieśli z domu oraz odnaleźli na bibliotecznych regałach. Na zakończenie obejrzeli film poświęcony Neli i jej książce „Nela w Krainie kangurów”.


Wojewódzki Konkurs Plastyczny „Byłem, widziałem, zapamiętałem a potem narysowałem”

Uczniowie klas 7 brali udział III Wojewódzkim Konkursie Plastycznym „Byłem, widziałem, zapamiętałem a potem narysowałem” w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 2021-2025 pod opieką nauczyciela p. Beaty Stawowy.

Alicja Stasiak, uczennica klasy 7a zdobyła I miejsce.

Gratulujemy naszej uczennicy!


Zakupy zrobione!

W ramach NPRCz 2021 – 2025 zakupiono książki do szkolnej biblioteki. Dzięki uzyskanym środkom na biblioteczne regały trafiło ponad 500 książek przygodowych, historycznych, bajek i baśni, pedagogiczno – psychologicznych, lektur i in. Wszystkie zakupione egzemplarze znalazły już swoje miejsce na półkach i czekają na czytelników.

Zachęcamy do wypożyczania naszych nowych zbiorów!


Wzorowi czytelnicy

Koniec I semestru to czas podsumowań. Najlepsi czytelnicy z klas I – VIII zostali wyróżnieni za wzorową postawę czytelniczą w semestrze. Każdy uczeń otrzymał pamiątkową plakietkę. Czytelnicze odznaki zostały zakupione ze środków NPRCz. Mamy nadzieję, że w czerwcu do wyróżnionych dołączą kolejni.

Dziękujemy i zapraszamy do czytania!


Bajkowy Escape room


Możliwości programu Erasmus+

W poniedziałek (11.12.2023) grupa uczniów naszej szkoły udała się do jednego z gliwickich liceów, aby bliżej poznać możliwości rozwoju, oferowane przez program ERASMUS+.
Spotkanie, które odbyło się w Akademickim Liceum Ogólnokształcącym w Gliwicach, rozpoczęło się od przedstawienia uczestników oraz organizatorów wydarzenia. Uczniowie ALO, którzy brali udział w poprzednich projektach ERASMUS+, opowiedzieli o swoich wyprawach, przygodach i poznanych ludziach. Następnie uczniowie szkół podstawowych mieli okazję obejrzeć spektakl Królewna Śnieżka przygotowany przez licealistów. Ciekawostką było to, że przedstawienie prezentowane było w 3 językach obcych. Kolejnym punktem programu było zwiedzenie liceum Politechniki Śląskiej oraz wspólne czytanie książek autorów europejskich. Wydarzenie zakończyło się poczęstunkiem, podczas którego uczniowie mogli osobiście porozmawiać z licealistami, zapoznać się bliżej z wizją szkoły czy samym programem ERASMUS+.


Czytamy z Sercem

Ogólnopolska Akcja Czytelnicza „Czytamy z Sercem”


Spotkanie z Barbórką

4 grudnia to dzień, w którym na Śląsku uroczyście obchodzą swoje święto górnicy i imieniny wszystkie Barbary.

Św. Barbara w sposób szczególny związana jest z tradycją górniczą. Tak naprawdę opiekuje się jednak wszystkimi, którzy podczas wykonywania swojej pracy ryzykują życie, np. saperami i marynarzami. Jej opieki szukają także hutnicy, flisacy, kamieniarze, kowale.

Tego dnia zaprosiliśmy do naszej szkoły na specjalne spotkanie przedstawicieli braci górniczej, rodziców naszych uczniów oraz panie, które noszą to piękne imię Barbara.

Zaszczyciły nas swoją obecnością także pani sołtys Maria Hajduk, pani Małgorzata Szczęsny, kierownik Referatu Edukacji Gminy Gierałtowice i panie z Koła Gospodyń Wiejskich w pięknych regionalnych strojach.

Uczniowie  i przedszkolaki zaprezentowali  zgromadzonym wiersze, piosenki i scenki o różnej tematyce i uwaga  niektóre były po naszymu, po śląsku.

Dziękujemy wszystkim za przybycie i cieszymy się, ze w tak miłym gronie mogliśmy świętować tradycyjną Barbórkę.


Obchody Dnia Pluszowego Misia

24 listopada obchodzono w naszej szkole „Dzień Pluszowego Misia”. W tym dniu uczniowie zabrali ze sobą do szkoły swoje ulubione pluszaki 🙂

Atrakcją tego dnia był „Pluszowy Miś”, który odwiedził uczniów klas I-III w ich salach oraz starszych podczas przerw międzylekcyjnych, częstując ich słodkościami.

Nie zapomniał też o naszych przedszkolakach. Podczas spotkania dzieci z ogromnym zainteresowaniem wysłuchały czytanej bajki pt. „Czarodziejski most”.

Ten dzień przyniósł zarówno dzieciom, jak i pracownikom szkoły wiele radości i uśmiechu na twarzy, co potwierdza nasza fotorelacja.

„Mój przyjaciel miś”konkurs plastyczny

25.11 na całym świecie obchodzony jest dzień pluszowego misia. Z tej okazji w naszej szkole odbył się konkurs plastyczny „Mój przyjaciel miś” zadedykowany najmłodszym uczniom szkoły oraz przedszkola.

rozstrzygnięcie konkursu


Spotkanie autorskie z Waldemarem Cichoniem

21.11.2023 w ramach NPRCz naszą szkołę odwiedził Pan Waldemar Cichoń – autor książek o sympatycznym kocie Cukierku. W spotkaniu wzięli udział uczniowie klas I – III oraz przedszkola.

Młodzi czytelnicy dowiedzieli się jak zostać pisarzem oraz skąd czerpać pomysły na książkę. Niespodzianką było głośne czytanie najnowszej książki „Przepraszam Cukierku”.

Należy nadmienić, że rozpoczynająca serię bestsellerowa książka Waldemara Cichonia „Cukierku, ty łobuzie!” w 2017r. została wpisana na listę lektur szkolnych.


Warsztaty w Gminnej Bibliotece Publicznej

Jeże pojawiły się na Ziemi około 60 mln lat temu. Są jednymi z pierwszych ssaków, dlatego warto jest je chronić przed wyginięciem. W Polsce podlegają ścisłej ochronie gatunkowej. 

 Obchodzony 10 listopada Dzień Jeża jest dobrą okazją do tego, by uświadomić najmłodszym jaką rolę w środowisku pełnią jeże, co im zagraża i jak im pomagać. Jeśli nie pomożemy tym małym zwierzakom, to niestety za jakiś czas dzieci będą je znały tylko z telewizji albo książek… 

Jeż jest dość popularnym zwierzęciem w popkulturze. Kolega „Krecika”, Sonic, Jeż Jerzy – to jego wcielenia we współczesnych dziełach. W literaturze, zwłaszcza tej dla najmłodszych, bez problemu znajdziemy „kłujących” bohaterów, choćby w wierszach Jana Brzechwy „Jeż”, czy „Jeż, który zaspał”. Pani bibliotekarka wraz z Dyrekcją poprowadziły zajęcia i opowiedziały ciekawostki dotyczące życia jeży. Zajęcia zakończyliśmy pracą plastyczną – uczniowie wykonali jeże z gliny samoutwardzalnej i ozdobili wg własnego pomysłu.  


Niech Polska zawsze będzie wolna!

„W historii Polski, tak się składa,
Był kiedyś ponad wiek niewoli;
Jedenastego listopada
Nasz kraj z niewoli się wyzwolił…”


W tym roku mija sto piąta rocznica odzyskania przez Polskę niepodległości. Ten dzień został uczczony przez społeczność naszej szkoły uroczystą akademią przygotowaną przez uczniów klasy ósmej B, a także chórek szkolny pod kierunkiem pani Beaty Stawowy. Uroczystości towarzyszyły występy muzyczne solistów Katii, Dawida oraz Jakuba. Dzięki nim przenieśliśmy się myślami do czasów, kiedy Polska samotnie musiała walczyć z wielkimi mocarstwami. Wolność jest wartością bezcenną, a mimo to są narody, gdzie nadal toczy się nierówna walka, trwa wojna.

Dla uczczenia Polski Niepodległej uczniowie klas 5 i 6 na lekcjach techniki wykonali kotyliony narodowe.


Dzień Postaci z Bajek

W poniedziałek 6 listopada uczniowie naszej szkoły uczestniczyli w zabawie na cześć ulubionych, bajkowych bohaterów. Niezwykłe przygody stale bawią oraz inspirują wyobraźnię, zarówno dzieci jak i dorosłych. Wśród licznych księżniczek Disneya podziwialiśmy też Avengersów, Smerfów czy popularnych kociaków.


„Na Śląsku”

Tematy związane z naszą historią regionalną i najbliższym otoczeniem sprzyjają wizytom w ciekawych miejscach.

Jednym z ciekawszych miejsc w ZSP w Gierałtowicach jest Izba Regionalna, do której zostali zaproszeni uczniowie klasy 3b. Wychowawczyni zabrała dzieci w podróż do przeszłości.

Opowiadała uczniom o historii przedmiotów, które tam się znajdują, prezentowała je i w bardzo ciekawy sposób przedstawiła ich historię, wykorzystując zbiory izby. Duże zainteresowanie uczniów wzbudziły dawne sprzęty gospodarstwa domowego, obrazy, wyroby rękodzieła artystycznego oraz elementy stroju ludowego.

Zajęcia takie inspirują dzieci do pracy twórczej, rozbudzają i rozwijają zainteresowania problematyką historii najbliższego środowiska, uczą i zachęcają do pielęgnowania tradycji.


„Komiksy, komiksy magiczne obrazki”

Uczniowie klas IV zainspirowani lekturą komiksu „Kajko i Kokosz. Szkoła latania” tworzyli dalsze losy ulubionych bohaterów komiksu. Po omówieniu przygód Kajka i Kokosza na lekcjach języka polskiego przystąpili do pracy nad własnymi projektami. Głowa pełna pomysłów, talent plastyczny i doskonała znajomość książki to recepta na świetnie wykonaną pracę.


„Akademia Pana Kleksa” J.Brzechwa

W ramach NPRCz klasy czwarte zrealizowały projekt czytelniczy na podstawie książki „Akademia Pana Kleksa” J. Brzechwy. Książka należy do gatunku lektur, które potrafią pobudzić wyobraźnię i uczą samodzielności. Uczniowie, podobnie jak Pan Kleksa, odkrywali swoje talenty i wyobraźnię pracując z książką. Efektem ich działań są ciekawe i pięknie wykonane książki w pudełku przedstawiające Akademię Pana Kleksa.


Spotkanie z pisarzem

Relacja ze spotkania z Markiem Szołtyskiem


Szkolny jesienny konkurs recytatorski

7.11.2023 w ramach NPRCz odbył się konkurs recytatorski dla uczniów klas 1 – 3 oraz przedszkolaków. Celem konkursu było zapoznanie i zainteresowanie dzieci poezją, rozwijanie uzdolnień recytatorskich, kształtowanie wrażliwości na piękno poezji oraz prezentacja i promowanie talentu uczniów. Młodzi recytatorzy prezentowali wiersze polskich pisarzy dla dzieci o tematyce jesiennej. Uroku konkursowi dodały piękne i pomysłowe stroje, które wprowadziły słuchaczy w jesienny nastrój. Jury oceniało pamięciowe opanowanie tekstu, interpretację, tempo dykcję oraz ogólny wyraz artystyczny prezentowanego utworu. Wszyscy uczestnicy otrzymali pamiątkowe dyplomy oraz upominki.


Zajęcia klasy 5a w Izbie Regionalnej

Uczniowie klasy 5a mieli okazję uczestniczyć w zajęciach z regionalizmu, które odbyły się w Izbie Regionalnej. Jest to wyjątkowe miejsce, gdzie można zgłębiać wiedzę na temat naszego regionu, jego kultury, tradycji i historii. Izba Regionalna został uroczyście otwarta 22 grudnia 1999r. przez Wójta Gminy Gierałtowice śp. Herberta Gawlika przy okazji obchodów 65-lecia przeniesienia szkoły do obecnego budynku.

Galeria zdjęć z otwarcia izby

Zajęcia z regionalizmu mają na celu pogłębienie świadomości regionalnej uczniów oraz rozwijanie zainteresowań związanych z lokalnym dziedzictwem. Podczas tych zajęć wychowankowie przekonują się  o charakterystycznych cechach naszego regionu, takich jak folklor, gwary i dialekt, tradycyjne potrawy i stroje ludowe. W toku zajęć z regionalizmu uczniowie poznają również tradycje i zwyczaje naszego regionu.

Wizyta w Izbie Regionalnej to nie tylko czas spędzony na nauce, ale również na wspólnym odkrywaniu i poznawaniu naszego regionu razem z kolegami i koleżankami. To doskonała okazja do budowania więzi i współpracy w grupie. Zajęcia z regionalizmu wzbogacają wiedzę, rozwijają  kreatywność i umożliwiają  lepsze zrozumienie otoczenia.

Lekcje w Izbie Regionalnej są niezwykłą okazją do poznawania i pielęgnowania lokalnego dziedzictwa. To czas, który pozwala lepiej zrozumieć naszą tożsamość i wpływa na rozwój wychowanków jako świadomych obywateli naszego regionu.

Fotorelacja


„Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek

11 października klasa 2a i 2b obejrzały spektakl „Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych)” w Teatrze Nowym w Zabrzu. Ta wspaniała i zabawna historia dla dzieci potrafi bawić i uczyć. Zaginione skarpetki w domu małej Be ruszają w świat, robią zawrotne kariery i mają świetne przygody: jedna zostaje gwiazdą filmową, inna detektywem, mysią mamą, a nawet piękną różą. Spektakl dostarczył wielu niezapomnianych wrażeń i dużą dawkę dobrej zabawy.


„Tajemnica zaginionych zapasów”

29.09.2023r. w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa uczniowie klas drugich wzięli udział w realizacji projektu, którego celem było zaznajomienie z życiem wiewiórek i ich wpływem na rozwój lasu. Uczniowie wysłuchali wiersza Dominiki Gałki „ Tajemnica zaginionych zapasów”. Następnie wykonywali zadania związane z treścią utworu. Podsumowaniem działań były własnoręcznie zrobione odznaki „Wspaniałego leśniczego” dedykowane roztargnionej i sympatycznej wiewiórce.


Światowy Dzień Chleba w bibliotece

Światowy Dzień Chleba to święto ustanowione przez Międzynarodowy Związek Piekarzy i Cukierników. Dzień ten poświęcony jest pożywieniu, które od zarania rolnictwa odgrywało ważną rolę na całym świecie. Jest popularny w wielu zakątkach świata, a jego historia sięga starożytności. Chleb, bo o nim mowa, ma swoje święto w październiku.  W Polsce Dzień Chleba jest obchodzony od 2006 r. w różnych regionach, zwykle pomiędzy sierpniem a październikiem.

Gminną Bibliotekę w Gierałtowicach odwiedzili uczniowie klasy 3b, by wziąć udział w zajęciach dotyczących naszego podstawowego pokarmu.

Uczestnicy spotkania dowiedzieli się, że podstawowymi składnikami chleba są mąka, woda, sól oraz drożdże lub zakwas. Istotne są jednak właściwe proporcje, a wypiek chleba wymaga doświadczenia i jest dość czasochłonny, a oglądając ilustracje dotyczące wypieku chleba zamieszczone w bibliotece, dowiedzieli się jak ciężki jest zawód piekarza i w jakich trudnych warunkach pracuje.

Czas na czytanie!

Biblioteka została wyposażona w miękkie i wygodne pufy, które pomogły stworzyć przyjazne miejsce do wspólnego czytania, rozmów i odpoczynku.

Uczniowie docenili wygodne siedziska spędzając w bibliotece szkolnej każdą wolną chwilę, oczywiście z książką w ręce.

Kolorowe kanapy zostały zakupione z puli pieniędzy NPRCz na lata 2021 – 2025


                Wpływ czytelnictwa na rozwój dzieci i młodzieży

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa jest odpowiedzią na niski poziom czytelnictwa wśród Polaków. Okazuje się, że dorośli sięgają po książki częściej, kiedy mają z nimi systematyczny kontakt od najmłodszych lat, dlatego niezbędne jest promowanie i wspieranie rozwoju czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży. Przygotowany program tworzy warunki do rozwoju czytelnictwa, co oznacza większą dostępność książek, czasopism  i multimediów. W praktyce działania programu mają zwiększyć zainteresowanie czytaniem książek, stworzyć więcej dostępnych bibliotek, a w przypadku szkolnych bibliotek, wzbogacić ich księgozbiór o nowości wydawnicze wskazane przez uczniów, rodziców, nauczycieli.

Dzięki przystąpieniu do programu po raz kolejny księgozbiór szkolnej biblioteki znacznie się wzbogacił. Program zakłada realizację wielu przedsięwzięć, by propagowaćczytelnictwo i zachęcać młodzież do sięgania po tradycyjną książkę, od wspólnego czytania, przez liczne konkursy i różne ciekawe formy projektowe.

Rozpowszechnianie czytelnictwa powinno być wspólną troską nauczycieli i rodziców, ponieważ tylko wtedy przyniesie pożądany efekt w postaci dojrzałego czytelnika. Nie jest to zadanie łatwe, zwłaszcza w szkołach branżowych, gdzie młodzież nastawiona jest na praktyczną naukę zawodu i raczej niechętnie sięga po książki. Statystyki czytelnictwa zarówno osób dorosłych, jak i dzieci, pozostają nieubłagane. W dobie komputerów, telewizji, kina, Internetu – ogromnego postępu technicznego, wszechobecnego pośpiechu, warto zastanowić się nad rolą książki we współczesnym życiu młodego człowieka  i czynić starania, by znaleźć na nią miejsce i czas. Dziś wszystko odbywa się w zawrotnym tempie, następuje szybka wymiana informacji, podawana najczęściej drogą medialną.  I chociaż wydawać by się mogło, że książka przeżywa swój kryzys, to jednak nadal jest najważniejszym środkiem w dziedzinie przekazywania wiedzy. Pozwala na przekazywanie istniejącego zasobu wiedzy o rzeczywistości i wpływa na kształtowanie określonych postaw. Dodatkowo kontakt z książką dostarcza młodemu czytelnikowi właściwych wzorców pisania i mówienia, pozwala poznawać nowe słownictwo i formy gramatyczne. Wpływa również na rozwój wyobraźni  i łączy się integralnie z rozwojem myślenia. Czytanie rozwija nie tylko sferę poznawczo- intelektualną, ale wzbogaca również wartości moralno – społeczne. Warto uświadomić sobie, iż na potrzebę kontaktu z książką już od najmłodszych lat dziecka wpływają dorośli. To właśnie oni, najpierw rodzice, później nauczyciele i wychowawcy, powinni uczyć obcowania z książką, poprzez wspólne czytanie z dziećmi, rozmowy o książkach, ulubionych bohaterach literackich dzieci i młodzieży, roli książek w życiu każdego człowieka. Jest to zabieg długotrwały i nie zawsze uwieńczony sukcesem.

Czasochłonne, wymagające wysiłku umysłowego czytanie, wygra tylko wtedy z postępującą technologią informacyjną, gdy stanie się nawykiem, czynnością wykonywaną często, odruchowym sięganiem po książkę w każdej wolnej chwili. Odpowiednio dobrana lektura ma ogromny wpływ na kształtowanie osobowości dziecka i  młodego człowieka. Dostarcza mu odpowiedzi na nurtujące go pytania i pomaga zbudować trwały system wartości.

Książka wpływa na psychikę, pomaga w kształceniu umysłu, pobudza sferę emocjonalną, odpowiednio dobrana wpływa na całe życie. Jest nośnikiem informacji, który zmusza do uruchomienia wyobraźni, sprzyja refleksji, czyli kształtowaniu osobistej wizji świata i systemu wartości. Stanowi także źródło komunikacji ze światem. Warto, więc zabiegać, aby książka zajmowała należne jej miejsce w życiu młodego człowieka. Jak wykazały jedne z przeprowadzonych badań, czytanie wpływa na spadek poziomu hormonów stresu. Wystarczy czytać zaledwie kilkanaście minut dziennie, a poziom hormonów stresu zmniejsza się nawet do 70%. Dzięki temu poprawia się samopoczucie  i łatwiej zasnąć. Inne badanie, przeprowadzone przez NEA (amerykańską agencję wspierającą sztukę) ukazuje, że ludzie, którzy regularnie czytają, są znacznie bardziej zaangażowani obywatelsko i kulturowo. Charakteryzują się większą swobodą wypowiedzi i elokwencją. Przekłada się to na nowe możliwości, podnosi samoocenę i sprawia, że zwiększają się ich szanse na dowolnie określonysukces w życiu.

 Szanowni Państwo, zachęcamy Państwa do rozmów z dziećmi na temat czytania i przeczytanych książek, wspólnego czytania, wyrabiania w młodzieży nawyku korzystania z księgozbioru szkolnej biblioteki, a także innych bibliotek oraz księgarń. Zbliża się przerwa świąteczna, w lutym ferie zimowe – jest to czas sprzyjający  relaksowi, który można spędzić z książką w tle, czytając ją w różnych miejscach.

Zapraszamy do szkolnej biblioteki!
                                                                                                                         Małgorzata Socha