Szkolny Ogród Doświadczeń
przy Zespole Szkolno-Przedszkolnym
w Gierałtowicach
Projekt tworzenia przyszkolnego ogrodu głównie ma na celu uzupełnienie pracowni biologicznej, geograficznej czy przyrodniczej dając w przyszłości możliwość prowadzenia ciekawej edukacji w ramach zajęć terenowych.
Przebywanie w ogrodzie niesie za sobą wiele pozytywów: walory zdrowotne, pobudzanie sprawności ruchowej, wyczulenie na zapachy, kolory, pobudzenie ciekawości i zaostrzenie zmysłu obserwacji. Duże znaczenie mają także walory wychowawcze pracy w ogródku i korzyści jakie niesie wykorzystanie go w procesie dydaktycznym.
Kolejne założenie projektu tworzenia ogrodu to wykorzystanie istniejącej naturalnej przestrzeni w pobliżu szkoły do celów dydaktycznych przy jednoczesnym zagospodarowaniu terenu w sposób estetyczny i zgodny z zasadami ekologii.
Na potrzeby dydaktyczno-naukowe w ogrodzie chcemy stworzyć kilka działów, dzięki którym będziemy mogli prowadzić różnorodne zajęcia.
- Mini ogród dendrologiczny, miejsce, w którym kolekcjonuje się drzewa i krzewy
- Pokazowy ogródek alpejski
- Ogródek dla najmłodszych – „poletko roślin użytkowych„, rabatka „zwiastuny wiosny„, „ogródek ziołowy„
- Ptasi zakątek – stworzenie miejsca przyjaznego patkom poprzez zainstalowanie karmików i budek lęgowych
- Ścieżka sensoryczna – pozwala rozwijać wyobraźnię dotykową
- Urządzenia edukacyjne ogrodu doświadczeń – dydaktyczna ekspozycja plenerowa składająca się urządzeń, konstrukcji i modeli, pozwalające na poznawanie praw fizyki i świata przyrody
- Stacja meteorologiczna do celów dydaktycznych
- Miejsce do pracy
Etapy powstawania ogrodu:
1. Wykorzystanie istniejącej przestrzeni na terenie szkoły.
Zdjęcia ogrodu przed rozpoczęciem prac – sierpień 2016r.:
2. Prace porządkowe
3. Powstawanie ogrodu pokazowego drzew i krzewów
W sierpniu 2016r. Stowarzyszenie „Lepsza Przyszłość” otrzumała fundusze z firmy DB Cargo Polska z Zabrza na powstanie ogrodu. W ramach funduszy otrzymanych od darczyńcy, zakupiono: agrowłóknina, sadzonki drzew liściastych, iglastych oraz krzewów a także korę. Roślny zakupiono Szkółce Krzewów Odobnych A. Tomiczek, która także w wsparła idee tworzenia Zielonej klasy dodając od siebie dotakowe sadzonki.
W efekcie końcowym, dzięki wolontariuszom z DB Schenker oraz nauczycieli p. J. Orzech oraz p. A. Cajza, 3 września zostały zasadzone różne gatunki i odmiany drzew i krzewów pochodzące z różnych rejonów geobotanicznych świata, mające różne pokroje, kształty, barwy liści, kwiatów, kwiatostanów i owoców, dostarczając bezpośredniego materiału merytorycznego do poglądowego nauczania przyrody, biologii i ekologii.
W przyszłości wszystkie gatunki zostaną opatrzone tabliczkami informacyjnymi z nazwą rodzajową i gatunkową, nazwą rodziny i krajem (regionem) pochodzenia i ewentualnie innymi informacjami.
Serdecznie dziękujemy wolontariuszom DB Cargo Polska z Zabrza za wykonaną pracę oraz firmie za wkład finansowy, Szkółce Krzewów Odobnych z Gierałtowic za ufundowanie części sadzonek oraz panu Zbigniewowi Cajza za fachową pomoc.
4. Ogródek meteorologiczny
17 listopada 2016r. nasz szkolny ogród wyposażono w podstawową wersję ogródka meteorologicznego, którego wyposażenie ogranicza się do małej, półprofesjonalnej klatki meteorologicznej przeznaczonej do celów dydaktycznych wraz z wyposażeniem w postaci amatorskich instrumentów pomiarowych. Ponad to na dachu budunku szkoły zamontowano półprofesjoną automatyczną stację meteorologiczną z radiatorem oraz z komunikatem, który wyświetla się na stronie internetowej szkoły. Stacja wykonuje pomiary ilości opadów, temperatury minimalnej i maksymalnej, ciśnienia atmosferycznego, wilgotności powietrza, prędkości i kierunku wiatru. Dzięki temu, uczniowie będą mogli monitorować stan środowiska w naszej okolicy.
http://meteo24.nazwa.pl/meteo/gieraltowice/gauges.htm
5. Zakup tablicy edukacyjnej ora skocznia dla dzieci
6. Projekt gimnazjalny