Jak mówić o niepełnosprawności?

Nasza szkoła przystąpiła w roku szkolnym 2024/2025 do ogólnopolskiego projektu edukacyjnego „Jak mówić o niepełnosprawności?”

Uczniowie klasy 3b uczestniczyli w pierwszych zajęciach w ramach realizacji ogólnopolskiego projektu edukacyjnego „Jak mówić o niepełnosprawności?”.

W związku z obchodami Międzynarodowego Dnia Głuchych i Języka Migowego przypadającego w ostatnią niedzielę września zobaczyli krótką prezentację poświęconą głuchocie, językowi migowemu oraz sposobach dbania o słuch. Następnie wysłuchali opowiadania „Tajne znaki” oraz uczyli się niektórych znaków języka migowego. Na zakończenie zajęć wykonali prace plastyczne „Motyle” – które, są międzynarodowym symbolem osób głuchych.


Uczniowie klasy 3b uczestniczyli w kolejnych zajęciach w ramach projektu edukacyjnego „Jak mówić o niepełnosprawności?”.

Tym razem podczas zajęć poszerzyli swoją wiedzę o niepełnosprawności ruchowej. Wysłuchali opowiadania pt. „Niezwykły wózek Lukrecji”. Zastanawiali się nad tym, czy nasza szkoła jest przystosowana do osób niepełnosprawnych ruchowo. Następnie podawali następujące przykłady: winda, podjazdy na korytarzach szkolnych, miejsca parkingowe dla osób niepełnosprawnych. Wykonali również prace plastyczne – mandale „Wózek inwalidzki”. A co najważniejsze zostali uwrażliwieni na pomoc osobom mającym trudności w poruszaniu się.


„KAŻDY INNY, WSZYSCY RÓWNI”

Uczniowie klasy 3b uczestniczyli w kolejnych zajęciach pod kierunkiem pani Kamili Snopek w związku z obchodzonym 3 grudnia Międzynarodowym Dniem Osób Niepełnosprawnych. Celem tego dnia jest przybliżenie problemów osób z niepełnosprawnościami oraz pomoc poprzez włączenie ich w życie społeczne.

Podczas zajęć uczniowie dowiedzieli się czym jest niepełnosprawność, jakie są problemy osób niepełnosprawnych oraz obejrzeli  krótki film  na temat savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością. Jako podsumowanie zajęć wykonali w grupach tematyczne plakaty.


4 stycznia obchodzono Światowy Dzień Braille’a. W związku z tym klasa 3b uczestniczyła w kolejnych zajęciach w ramach projektu edukacyjnego „Jak mówić o niepełnosprawności”. Tym razem uczniowie poszerzyli swoją wiedzę o niepełnosprawności narządu wzroku. Podczas zajęć wysłuchali opowiadania pt. „W świecie ciemności”. Następnie zobaczyli krótką prezentację, dzięki której zostali zapoznani m.in. z takimi postaciami jak: Louis Braille – stworzył alfabet dla niewidomych i opracował urządzenie, które miało za zadanie umożliwić porozumiewanie się za pomocą alfabetu osób niewidomych z widzącymi oraz Charles Barbier, który był wynalazcą alternatywnych sposobów zapisywania alfabetu. Zostali również zapoznani z alfabetem Braille’a, po czym próbowali odczytać wyrazy umieszczone na opakowaniach lekarstw. Na zakończenie zajęć wszyscy uczniowie zapisywali swoje imiona oraz wybrane przez siebie wyrazy za pomocą Braille’a, które próbowali odczytać ich koledzy z ławki. Po tych zajęciach uczniowie wiedzą również, jak ważną rolę dla osób niewidomych pełni laska, która umożliwia rozpoznanie terenu oraz ochrania przed zderzeniem z przeszkodami, a także pies przewodnik, pomagający  w bezpiecznym poruszaniu się po mieście. Pamiętają też o tym, że nie należy głaskać i rozpraszać psa, który prowadzi osobę niewidomą, gdyż może to doprowadzić do niebezpieczeństwa. 


Uczniowie klasy 3b uczestniczyli w lutym w kolejnych zajęciach w ramach projektu edukacyjnego „Jak mówić o niepełnosprawności?”. Tym razem poszerzyli swoją wiedzę o epilepsji w związku z obchodami Międzynarodowego Dnia Epilepsji. Podczas lekcji wysłuchali czytanego przez nauczyciela opowiadania pt. „Niespodziewany napad (padaczki)”. Następnie zobaczyli krótką prezentację, dzięki której dowiedzieli się czym jest epilepsja oraz jak udzielić pierwszej pomocy przy ataku padaczki. Pod koniec zajęć uczniowie wykonali pracę plastyczną „Lawendowa wstążka”. A chętni uczniowie zmierzyli się z dodatkowym zadaniem „Burza w głowie”.



Uczniowie klasy 3b uczestniczyli w szóstych zajęciach w ramach projektu „Jak mówić o niepełnosprawności?”. Tym razem podczas zajęć poszerzyli swoją wiedzę o Zespole Downa. Z zainteresowaniem wysłuchali opowiadania pt. „Zespół (Downa) Piotrka”. A następnie zobaczyli na zdjęciach jak wygląda osoba z Zespołem Downa. Dowiedzieli się, że osoby te mają małe uszy, skośne oczy skierowane ku górze, płaski nos i twarz, cienką górną wargę i krótką szyję. Wykonali również prace plastyczne „Kolorowe skarpetki”, które ozdobiły gazetkę tematyczną na korytarzu szkolnym. 21 marca uczniowie szkoły założyli kolorowe skarpetki nie do pary, aby symbolicznie pokazać solidarność z osobami z Zespołem Downa.



Z okazji Światowego Dnia Świadomości Autyzmu, który przypada 2 kwietnia, uczniowie klasy 3b uczestniczyli w kolejnych zajęciach w ramach projektu „Jak mówić o niepełnosprawności?”. Tym razem wzbogacili swoją wiedzę o autyzmie. Wysłuchali opowiadania pt. „Tajemnicze słowo – autyzm”. Następnie zobaczyli krótki film związany z tą tematyką, uczestniczyli w zabawie „Mój plan dnia” z wykorzystaniem piktogramów oraz wykonali tematyczną pracę plastyczną. Podczas przerw międzylekcyjnych chętne osoby mogły sprawdzić, jak odbierają świat dzieci z autyzmem dzięki Goglom VR (sprzęt z Programu Laboratoria Przyszłości).
Na znak wsparcia osób z autyzmem 4 kwietnia wszyscy ubrali się na niebiesko.


W związku z obchodami 5 maja Europejskiego Dnia Walki z Dyskryminacją Osób Niepełnosprawnych uczniowie klasy 3b uczestniczyli z kolejnych – ostatnich już zajęciach w ramach projektu „Jak mówić o niepełnosprawności”, które były podsumowaniem całego projektu. Podczas lekcji dowiedzieli się o tym, czym jest „dyskryminacja”, jakie są ograniczenia i bariery, z jakimi muszą się zmagać osoby niepełnosprawne, a także o podstawowych zasadach zachowania się wobec osoby niepełnosprawnej. Jako podsumowanie projektu uczniowie wykonali w grupach plakaty.

A osobę niepełnosprawną trzeba przede wszystkim dostrzec, zbliżyć się do niej i wtedy dopiero można zobaczyć w niej zwyczajnego człowieka, który tak samo jak my, ma uczucia, talenty, ambicje, różne potrzeby i bardzo chce, żeby go normalnie traktować” – Anna Dymna