W tym roku szkolnym realizowano w naszej szkole Ogólnopolski projekt edukacyjno-czytelniczy „Bajki-pomagajki, czyli o magicznej mocy bajkoterapii” pod kierunkiem pani Karoliny Konopki, Kamili Snopek i Małgorzaty Socha. Uczestnikami projektu byli uczniowie uczęszczający na zajęcia rewalidacyjne, zajęcia treningu umiejętnosci społecznych oraz uczniowie klasy 1c.
Cel główny projektu:
– Głównym celem bajkoterapii jest ochrona i wzmacnianie rozwoju psychicznego dziecka.
Cele szczegółowe:
– budowanie wiary we własne umiejętności,
– kształtowanie poczucia pewności siebie,
– oswojenie z sytuacjami, osobami, zwierzętami i przedmiotami wywołującymi lęki,
– kształtowanie umiejętności zachowania się w sytuacjach zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu, –
– dostrzeganie odmienności i jej akceptacja,
– rozwijanie umiejętności doceniania wzajemnej pomocy, współpracy w grupie,
– budowanie pozytywnej samooceny dziecka,
– nabywanie umiejętności rozpoznawania podstawowych emocji tj. radość, lęk, smutek, złość, zaskoczenie,
– nabywanie umiejętności nazywania przeżywanych przez dzieci emocji podstawowych i wyjaśnienie, dlaczego czuje się w taki, a nie inny sposób,
– kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych, konfliktowych dla dziecka,
– redukcja niepożądanych stanów psychicznych,
– kształtowanie umiejętności radzenia sobie z emocjami,
– dostrzeganie wartości przyjaźni w życiu człowieka.
Projekt był realizowany od września do kwietnia. W każdym miesiącu nauczyciele realizowali poszczególne moduły według potrzeb dzieci:
- WRZESIEŃ – lęk przed przedszkolem lub szkołą,
- PAŹDZIERNIK – lęk przed ciemnością,
- LISTOPAD – rozwiązywanie konfliktów rówieśniczych (kłótnia, agresja),
- GRUDZIEŃ – akceptacja odmienności (spektrum autyzmu, mutyzm wybiórczy),
- STYCZEŃ – lęk przed dentystą,
- LUTY – niechęć do jedzenia,
- MARZEC – odmienność, „sztuka” przegrywania, lęk przed gryzoniami,
- KWIECIEŃ – lęk przed owadami.
Ze względu na potrzeby dzieci, zadania projektowe poszerzono o bajki zawarte w książce pt. „12 ważnych emocji. Polscy autorzy o tym, co czujemy”.
Zajęcia polegały na wysłuchaniu czytanego przez nauczyciela opowiadania/bajki, krótkiej rozmowy z dziećmi na temat tekstu oraz wykonaniu tematycznej pracy plastycznej.



