„Bajki-pomagajki, czyli o magicznej mocy bajkoterapii”

W tym roku szkolnym realizowano w naszej szkole Ogólnopolski projekt edukacyjno-czytelniczy „Bajki-pomagajki, czyli o magicznej mocy bajkoterapii” pod kierunkiem pani Karoliny Konopki, Kamili Snopek i Małgorzaty Socha. Uczestnikami projektu byli uczniowie uczęszczający na zajęcia  rewalidacyjne, zajęcia treningu umiejętnosci społecznych oraz uczniowie klasy 1c.

Cel główny projektu:

– Głównym celem bajkoterapii jest ochrona i wzmacnianie rozwoju psychicznego dziecka.

Cele szczegółowe:

– budowanie wiary we własne umiejętności,

– kształtowanie poczucia pewności siebie,

– oswojenie z sytuacjami, osobami, zwierzętami i przedmiotami wywołującymi lęki,

– kształtowanie umiejętności zachowania się w sytuacjach zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu, – 

– dostrzeganie odmienności i jej akceptacja,

– rozwijanie umiejętności doceniania wzajemnej pomocy, współpracy w grupie,

– budowanie pozytywnej samooceny dziecka,

– nabywanie umiejętności rozpoznawania podstawowych emocji tj. radość, lęk, smutek, złość, zaskoczenie,

– nabywanie umiejętności nazywania przeżywanych przez dzieci emocji podstawowych i wyjaśnienie, dlaczego czuje się w taki, a nie inny sposób,

– kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych, konfliktowych dla dziecka,

– redukcja niepożądanych stanów psychicznych,

– kształtowanie umiejętności radzenia sobie z emocjami,

– dostrzeganie wartości przyjaźni w życiu człowieka.

Projekt był realizowany od września do kwietnia. W każdym miesiącu nauczyciele realizowali poszczególne moduły według potrzeb dzieci:

  • WRZESIEŃ – lęk przed przedszkolem lub szkołą,
  • PAŹDZIERNIK – lęk przed ciemnością,
  • LISTOPAD – rozwiązywanie konfliktów rówieśniczych (kłótnia, agresja),
  • GRUDZIEŃ – akceptacja odmienności (spektrum autyzmu, mutyzm wybiórczy),
  • STYCZEŃ – lęk przed dentystą,
  • LUTY – niechęć do jedzenia,
  • MARZEC – odmienność, „sztuka” przegrywania, lęk przed gryzoniami,
  • KWIECIEŃ – lęk przed owadami.

Ze względu na potrzeby dzieci, zadania projektowe poszerzono o bajki zawarte w książce pt. „12 ważnych emocji. Polscy autorzy o tym, co czujemy”.

Zajęcia polegały na wysłuchaniu czytanego przez nauczyciela opowiadania/bajki, krótkiej rozmowy z dziećmi na temat tekstu oraz wykonaniu tematycznej pracy plastycznej.