Rada rodziców:
Sylwia Romanowska – przewodnicząca (Gwiazdeczki)
Barbara Ciupka – skarbnik (Motylki)
Sabina Nitsze – sekretarz (Pszczółki)
Komisja Rewizyjna:
Iwona Serwatka (Biedronki)
Magdalena Łasak (Liski)
Katarzyna Gornik (Jagódki)
KONTO RADY RODZICÓW:

68 8454 0001 3073 0049 0423 0001
Regulamin Rady Rodziców
Gminnego Przedszkola
przy
Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Gierałtowicach
I. Postanowienia ogólne
§ 1.
- Rada działa na podstawie Ustawy o Systemie Oświaty, Statutu Gminnego Przedszkola niniejszego Regulaminu Rady Rodziców. Na odstawie art. 10 ust. 1 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2018 r. poz. 996 z późn. zm.) w rozdziale 4 „Społeczne organy w systemie oświaty”, w art. 83 i 84 Prawa oświatowego.
- Rada jest organem działającym na terenie przedszkola. Stanowi reprezentację rodziców dzieci uczęszczających do Gminnego Przedszkola w Zespole Szkolno-Przedszkolnym
w Gierałtowicach. - Rada reprezentuje rodziców i opiekunów prawnych w stosunku do organów przedszkola, Dyrektora Zespołu Szkolno- Przedszkolnego w Gierałtowicach, organu prowadzącego
i organu sprawującego nadzór pedagogiczny. - Podstawowym celem Rady jest współdziałanie z Dyrektorem i Wicedyrektorem, nauczycielami oraz innymi rodzicami dzieci w procesach: nauczania, opieki wychowania. Współdziałanie rodziców i pedagogów powinno sprzyjać podnoszeniu poziomu nauczania, wspólnemu rozwiązywaniu problemów wychowawczych, zaspokajaniu potrzeb opiekuńczych dzieci oraz ujednolicaniu oddziaływań na dzieci przez rodzinę i przedszkole
§ 2.
- Rada Rodziców liczy tylu członków, ilu jest członków Rad Grup w przedszkolu
- Kadencja Rady trwa rok szkolny.
- W uzasadnionych przypadkach, jeśli w czasie kadencji, ze składu Rady Rodziców ubędzie więcej niż 1/3 członków, dopuszcza się zorganizowanie wyborów uzupełniających skład Rady.
- Decyzję o przeprowadzeniu wyborów uzupełniających podejmuje Rada w głosowaniu jawnym.
§ 3.
Rada Rodziców może tworzyć komisje i zespoły zadaniowe mające charakter opiniująco – doradczy.
II. Wybory do Rady Grupy
§ 4.
- Wybory do Rady Rodziców przeprowadzane są corocznie, we wrześniu, na pierwszym zebraniu organizacyjnym.
- Rodzice dzieci z danej grupy, zgromadzeni na zebraniu, wybierają spośród siebie Radę Grupy.
- Rada Grupy powinna liczyć nie mniej niż 2 osoby.
- Do udziału w wyborach uprawnieni są rodzice dzieci danej grupy. Jedno dziecko może reprezentować w wyborach tylko jeden rodzic.
§ 5.
- Wybory Rady Grupy przeprowadza wychowawca w głosowaniu jawnym spośród uczestników zebrania poprzez podniesienie ręki.
§ 6.
Członkowie z poszczególnych Rad Grupowych wchodzą w skład Rady Rodziców.
III. Prezydium Rady Rodziców
§ 7.
1. Rada Rodziców wybiera ze swojego grona Prezydium Rady Rodziców.
2. W skład Prezydium wchodzą:
- przewodniczący Rady Rodziców,
- sekretarz,
- skarbnik
- 3 osoby do Komisji Rewizyjnej
- Pozostałe osoby wchodzącą w skład Rady Rodziców przedszkola i są jej członkami.
Prezydium Rady i skład Komisji Rewizyjnej wybierane są spośród członków Rady Rodziców
w głosowaniu jawnym poprzez podniesienie ręki.
- Zgłoszenia kandydatów mogą dokonać jedynie członkowie Rady Rodziców obecni na zebraniu.
- Kandydaci muszą wyrazić zgodę na kandydowanie.
- Zadania Wicedyrektora podczas wyborów przewodniczącego Rady Rodziców:
1) przyjmowanie zgłoszeń kandydatur;
2) przeprowadzenie głosowania;
3) policzenie głosów i podanie wyników głosowania.
- W przypadku nierozstrzygnięcia wyborów w związku z uzyskaniem równej ilości głosów przez kandydatów – o wyborze decyduje kolejna tura głosowania.
- Pierwsze zebranie Rady Rodziców w nowym roku szkolnym prowadzi Wicedyrektor do momentu wybrania nowego Przewodniczącego Rady Rodziców
- Ustępująca Rada Rodziców składa sprawozdanie ze swojej działalności nowej Radzie Rodziców i przekazuje jej komplet dokumentów związanych z działalnością Rady.
§ 8.
- Przewodniczący Prezydium Rady Rodziców organizuje prace Rady, zwołuje i prowadzi posiedzenia Rady, reprezentuje Radę na zewnątrz.
- Sekretarz Rady odpowiada za dokumentację Rady i protokołowanie jej posiedzeń oraz przejmuje obowiązki przewodniczącego w czasie jego nieobecności.
- Skarbnik Rady odpowiada za prawidłową gospodarkę funduszem gromadzonym przez Radę.
- Komisja Rewizyjna czuwa nad prawidłowym wykorzystaniem środków funduszu Rady Rodziców.
- Odstąpienie od udziału w działalności Rady Rodziców może nastąpić w drodze:
1) złożenia rezygnacji;
2) odwołania na wniosek rodziców lub członków Rady Rodziców, po uprzednim przegłosowaniu zwykłą większością głosów.
IV. Kompetencje Rady Rodziców
§ 9
- Rada uchwala:
- regulamin swojej działalności;
- plan działania i plan finansowy Rady Rodziców
- Rada opiniuje:
1) podjęcie w Przedszkolu działalności przez stowarzyszenie lub inną organizację;
2) program i harmonogram poprawy efektywności kształcenie lub wychowania w Przedszkolu, opracowany w odpowiedzi na zalecenia organu sprawującego nadzór pedagogiczny;
3) pracę nauczyciela ubiegającego się o wyższy stopień awansu zawodowego (na wniosek Dyrektora)
- formułowanie opinii w sprawach przewidzianych zakresem kompetencji ( ocena pracy nauczyciela, delegowanie przedstawiciela do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko dyrektora)
- Opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania o którym mowa w Ustawie o Systemie Oświaty art.34 ust.2
- Rada Rodziców wnioskuje:
do Rady Pedagogicznej, Dyrektora Zespołu Szkolno-Przedszkolnego, organu prowadzącego lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny – w sprawach dotyczących funkcjonowania Przedszkola.
Rada realizuje swoje cele w szczególności poprzez:
- współpracę z Dyrektorem, Wicedyrektorem i Radą Pedagogiczną;
- uczestniczenie w życiu przedszkola przyczyniające się do ciągłego podnoszenia jakości pracy przedszkola i zaspokajania potrzeb dzieci;
- prezentowanie wobec Dyrektora i Rady Pedagogicznej opinii Rodziców we wszystkich istotnych sprawach dotyczących działalności Przedszkola;
- przekazywanie Rodzicom dzieci uczęszczających do przedszkola informacji o planowanych działaniach na rzecz przedszkola, udzielanej pomocy oraz działalności finansowej;
- wspieranie organizacyjne i finansowe działań podejmowanych przez Przedszkole;
- współorganizowanie imprez i uroczystości przedszkolnych;
V. Posiedzenia Rady
§ 10
- Posiedzenia Rady Rodziców odbywają się w terminach ustalonych w rocznym harmonogramie.
- Termin pierwszego zebrania rodziców w każdym roku szkolnym ustala Wicedyrektor
- Poza terminami ustalonymi w harmonogramie, posiedzenia Rady zwołuje przewodniczący powiadamiając członków Rady co najmniej 7 dni przed terminem posiedzenia. W szczególnie uzasadnionych przypadkach przewodniczący może zwołać posiedzenie Rady w trybie pilnym, bez zachowania 7 – dniowego terminu.
- Posiedzenia Rady mogą być również zwoływane w każdym czasie, z inicjatywy 1/3 składu Rady oraz na wniosek Dyrektora lub Rady Pedagogicznej.
§ 11
- Przygotowanie posiedzenia Rady Rodziców jest obowiązkiem przewodniczącego.
- Posiedzenia Rady prowadzone są przez przewodniczącego.
- W posiedzeniach Rady może brać udział, z głosem doradczym, Dyrektor lub inne osoby zaproszone przez przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady.
- Posiedzenia Rady są ważne, o ile obecnych jest co najmniej połowa członków Rady.
§ 12
- Posiedzenia Rady Rodziców są protokołowane.
- Protokoły posiedzeń Rady są przyjmowane przez Radę w drodze głosowania na następnym posiedzeniu Rady.
§ 13
- Uchwały Rady Rodziców podejmowane są zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym.
- W sprawach personalnych, a także na formalny wniosek członków Rady, głosowanie odbywa się w trybie tajnym.
Rada uchwala:
- regulamin swojej działalności;
- plan działania i plan finansowy Rady Rodziców
§ 14
Uchwały Rady Rodziców numerowane są w sposób ciągły w danym roku szkolnym.
§ 15
Opinie Rady Rodziców wydawane są w takim samym trybie jak uchwały.
VII. Prawa i obowiązki członków Rady
§ 16
- Członkowie Rady Rodziców mają prawo do:
- dostępu do informacji i dokumentów związanych z organizacją i przebiegiem procesu wychowawczo – dydaktyczno –opiekuńczego, poza informacjami i dokumentami uznanymi za poufne, lub dotyczącymi spraw personalnych,
- wypowiadania swoich opinii w sprawach przedszkola,
- głosowania na równych prawach, we wszystkich decyzjach podejmowanych przez Radę.
- Członkowie Rady mają obowiązek:
- aktywnego uczestniczenia w posiedzeniach Rady
- nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach Rady, które mogą naruszać dobro osobiste dzieci i ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola
- Rada dokumentuje swoje zebrania i uchwały w formie protokołu.
- Protokół i uchwały podpisują: przewodniczący Rady i protokolant.
- Raz w roku Rada składa ogółowi rodziców Przedszkola ustne sprawozdanie ze swojej działalności i pisemnie sprawozdania finansowe.
- Dokumentacja Rady przechowywana jest w Przedszkolu.
VIII. Fundusze Rady
§ 17
W celu wspierania działalności statutowej przedszkola, Rada Rodziców może
gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł takich jak kiermasze, festyny, aukcje, darowizny.
§ 18
- Szczegółowe zasady wydatkowania funduszu ustala corocznie Rada Rodziców w preliminarzu budżetowym.
- Fundusze, o których mowa w § 17., są zbierane z przeznaczeniem na wspieranie realizacji celów statutowych Przedszkola.
- Darowizny od rodziców zbierane są na specjalne konto bankowe Rady Rodziców zgodnie
z wcześniejszą, pisemną deklaracją rodziców.
§ 19
Pisemne wnioski o dodatkowe środki z funduszu Rady Rodziców mogą składać:
- Dyrektor Przedszkola
- Rada Pedagogiczna
- Rada Grupy
- Rada gromadzi środki na własnym, wydzielonym koncie bankowym.
- Środkami zgromadzonymi na koncie dysponuje Rada Rodziców poprzez dwie upoważnione osoby: przewodniczącego i skarbnika.
- Radę Rodziców obowiązują zasady celowego i oszczędnego gospodarowania środkami społecznymi, jakimi są darowizny rodziców
IX. Postanowienia końcowe
§ 20
Sprawy nieuregulowane niniejszym regulaminem rozstrzyga Rada Rodziców w drodze uchwały. Regulamin wchodzi w życie z dniem 28.10.2024
Przewodniczący
Rady Rodziców