Rada rodziców

Rada rodziców:

Sylwia Romanowska – przewodnicząca (Gwiazdeczki)
Barbara Ciupka – skarbnik (Motylki)
Sabina Nitsze – sekretarz (Pszczółki)

Komisja Rewizyjna:

Iwona Serwatka (Biedronki)
Magdalena Łasak (Liski)
Katarzyna Gornik (Jagódki)

KONTO RADY RODZICÓW:



68 8454 0001 3073 0049 0423 0001

Regulamin Rady Rodziców

Gminnego Przedszkola
przy

Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Gierałtowicach

I. Postanowienia ogólne

§ 1.

  1. Rada działa na podstawie Ustawy o Systemie Oświaty, Statutu Gminnego Przedszkola niniejszego Regulaminu Rady Rodziców. Na odstawie art. 10 ust. 1 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2018 r. poz. 996 z późn. zm.) w rozdziale 4 „Społeczne organy w systemie oświaty”, w art. 83 i 84 Prawa oświatowego.
  2. Rada jest organem działającym na terenie przedszkola. Stanowi reprezentację rodziców dzieci uczęszczających do Gminnego Przedszkola w Zespole Szkolno-Przedszkolnym
    w Gierałtowicach.
  3. Rada reprezentuje rodziców i opiekunów prawnych w stosunku do organów przedszkola, Dyrektora Zespołu Szkolno- Przedszkolnego w Gierałtowicach, organu prowadzącego
     i organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
  4. Podstawowym celem Rady jest współdziałanie z Dyrektorem i Wicedyrektorem, nauczycielami oraz innymi rodzicami dzieci w procesach: nauczania, opieki wychowania. Współdziałanie rodziców i pedagogów powinno sprzyjać podnoszeniu poziomu nauczania, wspólnemu rozwiązywaniu problemów wychowawczych, zaspokajaniu potrzeb opiekuńczych dzieci oraz ujednolicaniu oddziaływań na dzieci przez rodzinę i przedszkole

§ 2.

  1. Rada Rodziców liczy tylu członków, ilu jest członków Rad Grup w przedszkolu
  2. Kadencja Rady trwa rok szkolny.
  3. W uzasadnionych przypadkach, jeśli w czasie kadencji, ze składu Rady Rodziców ubędzie więcej niż 1/3 członków, dopuszcza się zorganizowanie wyborów uzupełniających skład Rady.
  4. Decyzję o przeprowadzeniu wyborów uzupełniających podejmuje Rada w głosowaniu jawnym.

§ 3.

       Rada Rodziców może tworzyć komisje i zespoły zadaniowe mające charakter opiniująco – doradczy.

II. Wybory do Rady Grupy

§ 4.

  1. Wybory do Rady Rodziców przeprowadzane są corocznie, we wrześniu, na pierwszym zebraniu organizacyjnym.
  2. Rodzice dzieci z danej grupy, zgromadzeni na zebraniu, wybierają spośród siebie Radę Grupy.
  3. Rada Grupy powinna liczyć nie mniej niż 2 osoby.
  4. Do udziału w wyborach uprawnieni są rodzice dzieci danej grupy. Jedno dziecko może reprezentować w wyborach tylko jeden rodzic.

§ 5.

  1. Wybory Rady Grupy przeprowadza wychowawca w głosowaniu jawnym spośród uczestników zebrania poprzez podniesienie ręki.

§ 6.

Członkowie z poszczególnych Rad Grupowych wchodzą w skład Rady Rodziców.

III. Prezydium Rady Rodziców

§ 7.

1. Rada Rodziców wybiera ze swojego grona Prezydium Rady Rodziców.

2. W skład Prezydium wchodzą:

  • przewodniczący Rady Rodziców,
  • sekretarz,
  • skarbnik
  • 3 osoby do Komisji Rewizyjnej
  • Pozostałe osoby wchodzącą w skład Rady Rodziców przedszkola i są jej członkami.

Prezydium Rady i skład Komisji Rewizyjnej wybierane są spośród członków Rady Rodziców
w głosowaniu jawnym poprzez podniesienie ręki.

  • Zgłoszenia kandydatów mogą dokonać jedynie członkowie Rady Rodziców obecni na zebraniu.
  • Kandydaci muszą wyrazić zgodę na kandydowanie.
  • Zadania Wicedyrektora podczas wyborów przewodniczącego Rady Rodziców:
    1) przyjmowanie zgłoszeń kandydatur;
    2) przeprowadzenie głosowania;
    3) policzenie głosów i podanie wyników głosowania.
  1. W przypadku nierozstrzygnięcia wyborów w związku z uzyskaniem równej ilości głosów przez kandydatów – o wyborze decyduje kolejna tura głosowania.
  2. Pierwsze zebranie Rady Rodziców w nowym roku szkolnym prowadzi Wicedyrektor do momentu wybrania nowego  Przewodniczącego Rady Rodziców
  3. Ustępująca Rada Rodziców składa sprawozdanie ze swojej działalności nowej Radzie Rodziców i przekazuje jej komplet dokumentów związanych z działalnością Rady.

§ 8.

  1. Przewodniczący Prezydium Rady Rodziców organizuje prace Rady, zwołuje i prowadzi posiedzenia Rady, reprezentuje Radę na zewnątrz.
  2. Sekretarz Rady odpowiada za dokumentację Rady i protokołowanie jej posiedzeń oraz przejmuje obowiązki przewodniczącego w czasie jego nieobecności.
  3. Skarbnik Rady odpowiada za prawidłową gospodarkę funduszem gromadzonym przez Radę. 
  4. Komisja Rewizyjna czuwa nad prawidłowym wykorzystaniem środków funduszu Rady Rodziców.
  5. Odstąpienie od udziału w działalności Rady Rodziców może nastąpić w drodze:

1) złożenia rezygnacji;
2) odwołania na wniosek rodziców lub członków Rady Rodziców, po uprzednim przegłosowaniu zwykłą większością głosów.

IV. Kompetencje Rady Rodziców

§ 9

  1.  Rada uchwala:
  2. regulamin swojej działalności;
  3. plan działania i plan finansowy Rady Rodziców
  4. Rada opiniuje:

1) podjęcie w Przedszkolu działalności przez stowarzyszenie lub inną organizację;
2) program i harmonogram poprawy efektywności kształcenie lub wychowania w Przedszkolu, opracowany w odpowiedzi  na zalecenia organu sprawującego nadzór pedagogiczny;
3) pracę nauczyciela ubiegającego się o wyższy stopień awansu zawodowego (na wniosek Dyrektora)

  • formułowanie opinii w sprawach przewidzianych zakresem kompetencji ( ocena pracy nauczyciela, delegowanie przedstawiciela do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko dyrektora)
  • Opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania o którym mowa w Ustawie o Systemie  Oświaty  art.34 ust.2
  • Rada Rodziców wnioskuje:

do Rady Pedagogicznej, Dyrektora Zespołu Szkolno-Przedszkolnego, organu prowadzącego lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny – w sprawach dotyczących funkcjonowania Przedszkola.

Rada realizuje swoje cele w szczególności poprzez:

  1. współpracę z Dyrektorem, Wicedyrektorem i Radą Pedagogiczną;
  2.  uczestniczenie w życiu przedszkola przyczyniające się do ciągłego podnoszenia jakości pracy przedszkola i zaspokajania potrzeb dzieci;
  3. prezentowanie wobec Dyrektora i Rady Pedagogicznej opinii Rodziców we wszystkich istotnych sprawach dotyczących działalności Przedszkola;
  4.  przekazywanie Rodzicom dzieci uczęszczających do przedszkola informacji o planowanych działaniach na rzecz przedszkola, udzielanej pomocy oraz działalności finansowej;
  5.  wspieranie organizacyjne i finansowe działań podejmowanych przez Przedszkole;
  6. współorganizowanie imprez i uroczystości przedszkolnych;

V. Posiedzenia Rady

§ 10

  1. Posiedzenia Rady Rodziców odbywają się w terminach ustalonych w rocznym harmonogramie.
  2. Termin pierwszego zebrania rodziców w każdym roku szkolnym ustala Wicedyrektor
  3. Poza terminami ustalonymi w harmonogramie, posiedzenia Rady zwołuje przewodniczący powiadamiając członków Rady co najmniej 7 dni przed terminem posiedzenia. W szczególnie uzasadnionych przypadkach przewodniczący może zwołać posiedzenie Rady w trybie pilnym, bez zachowania 7 – dniowego terminu.
  4. Posiedzenia Rady mogą być również zwoływane w każdym czasie, z inicjatywy 1/3 składu Rady oraz na wniosek Dyrektora lub Rady Pedagogicznej.

§ 11

  1. Przygotowanie posiedzenia Rady Rodziców jest obowiązkiem przewodniczącego.
  2. Posiedzenia Rady prowadzone są przez przewodniczącego.
  3. W posiedzeniach Rady może brać udział, z głosem doradczym, Dyrektor lub inne osoby zaproszone przez przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady.
  4. Posiedzenia Rady są ważne, o ile obecnych jest co najmniej połowa członków Rady.

§ 12

  1. Posiedzenia Rady Rodziców są protokołowane.
  2. Protokoły posiedzeń Rady są przyjmowane przez Radę w drodze głosowania na następnym posiedzeniu Rady.

§ 13

  • Uchwały Rady Rodziców podejmowane są zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym.
  • W sprawach personalnych, a także na formalny wniosek członków Rady, głosowanie odbywa się w trybie tajnym.

Rada uchwala:

  • regulamin swojej działalności;
  • plan działania i plan finansowy Rady Rodziców

§ 14

Uchwały Rady Rodziców numerowane są w sposób ciągły w danym roku szkolnym.

§ 15

Opinie Rady Rodziców wydawane są w takim samym trybie jak uchwały.

VII. Prawa i obowiązki członków Rady 

§ 16

  1. Członkowie Rady Rodziców mają prawo do:
    1. dostępu do  informacji i dokumentów związanych z organizacją i przebiegiem procesu wychowawczo – dydaktyczno –opiekuńczego, poza informacjami i dokumentami uznanymi za poufne, lub dotyczącymi spraw personalnych,
    1. wypowiadania swoich opinii w  sprawach przedszkola,
    1. głosowania na równych prawach, we wszystkich decyzjach podejmowanych przez Radę.
  2. Członkowie Rady mają obowiązek:
    1. aktywnego uczestniczenia w posiedzeniach Rady
    1. nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach Rady, które mogą naruszać dobro osobiste dzieci i ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola
    1. Rada dokumentuje swoje zebrania i uchwały w formie protokołu.
    1. Protokół i uchwały podpisują: przewodniczący Rady i protokolant.
    1. Raz w roku Rada składa ogółowi rodziców Przedszkola ustne sprawozdanie ze swojej działalności i pisemnie sprawozdania 
 finansowe.
    1. Dokumentacja Rady przechowywana jest w Przedszkolu.

VIII. Fundusze Rady

§ 17

 W celu wspierania działalności statutowej przedszkola, Rada Rodziców może

 gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł takich jak kiermasze, festyny, aukcje, darowizny.

§ 18

  1. Szczegółowe zasady wydatkowania funduszu ustala corocznie Rada Rodziców w preliminarzu budżetowym.
  2. Fundusze, o których mowa w § 17., są zbierane z przeznaczeniem na wspieranie realizacji celów statutowych Przedszkola.
  3. Darowizny od rodziców zbierane są na specjalne konto bankowe Rady Rodziców zgodnie
    z wcześniejszą, pisemną deklaracją rodziców.

§ 19

Pisemne wnioski o dodatkowe środki z funduszu Rady Rodziców mogą składać:

  1. Dyrektor Przedszkola
    1. Rada Pedagogiczna
    1. Rada Grupy
      1. Rada gromadzi środki na własnym, wydzielonym koncie bankowym.
      1. Środkami zgromadzonymi na koncie dysponuje Rada Rodziców  poprzez dwie upoważnione osoby: przewodniczącego i skarbnika.
      1. Radę Rodziców obowiązują zasady celowego i oszczędnego gospodarowania środkami społecznymi, jakimi są darowizny  rodziców

IX. Postanowienia końcowe

§ 20

 Sprawy nieuregulowane niniejszym regulaminem rozstrzyga Rada Rodziców w drodze uchwały. Regulamin wchodzi w życie z dniem  28.10.2024

Przewodniczący

Rady Rodziców