Błąd
  • JFolder: :pliki: Ścieżka nie jest folderem. Ścieżka: /www/zspgieraltowice_www/www/zsgieraltowice.proste.pl/images/galerie/SP/2015/6/his


    Uwaga

    • JW_SIG_PRG

Historia w kolorach

Historia w kolorach to projekt edukacyjny IPN skierowany do najmłodszych odbiorców historii. Jego głównym celem jest zainteresowanie dzieci i młodzieży dziejami Polski i Polaków oraz przybliżenie, w atrakcyjnej i przystępnej formie, polskich symboli narodowych–godła, flagi i hymnu.
Na poniżej podstronie będą prezentowane działania, które realizowane są w Szkole Podstawowej im. Gustawa Morcinka w Gierałtowcach.

Stefan Duda
koordynator projektu


ROK SZKOLNY 2016/2017

Szlakiem historii regionalnej

Nowy rok szkolny wniósł duże zmiany w życie uczniów klas czwartych. Od września zaczęli poznawać przeszłość na lekcjach historii. Swoją przygodę z historią rozpoczęli od poznania przeszłości regionalnej. 21 września połączone klasy IVa oraz IVb wraz z opiekunami wyruszyły do miejsc związanych z przeszłością Gierałtowic oraz Śląska. Podróż rozpoczęła się od Wielopola, w którym znajduje się zabytkowy kościół pod wezwaniem św. Katarzyny. Został tam przeniesiony z Gierałtowic. Uczniowie wysłuchali opowieści o losach drewnianego kościółka, w którym skupiało się życie całej wspólnoty.
Kolejnym przystankiem w podróży młodych historyków były Rudy Wielkie. Uczestnicy wyjazdu poznali historię opactwa, spacerowali również ścieżkami parku, otaczającego kompleks. Swą wiedzę, zdobytą podczas wyjazdu, mogli sprawdzić rozwiązując zadania, w przygotowanych na tę okazję kartach pracy. Ostatnim miejsce na trasie wycieczki była zabytkowa stacja kolejki wąskotorowej w Rudach.


ROK SZKOLNY 2015/2016

 Akademia z okazji Narodowego Święta Konstytucji 3 Maja

Uczniowie klas I-III spotkali się w poniedziałek 25 kwietnia, aby uczcić Święto Konstytucji 3 Maja 1791 roku. Dowiedzieli się, że była to pierwszej w Europie, a drugiej po amerykańskiej ustawa zasadnicza. Podczas uroczystości śpiewali piosenki patriotyczne i słuchali opowieści o wydarzeniach z czasów panowania Stanisława Augusta Poniatowskiego.

Akademia stanowi kolejny przykład realizacji programu Historia w kolorach, którego celem jest propagowanie wśród najmłodszych historii najnowszej oraz polskich symboli narodowych.


 Zajęcia historyczne na wystawie IPN

Uczniowie klas IV-VI zwiedzili wystawę „Za Marksem bez Boga. Laicyzacja życia społeczno-politycznego w Polsce Ludowej w latach 1945–1989". Młodzi historycy uczestniczyli w zajęciach, w toku których poznali historię relacji państwa komunistycznego z Kościołem w powojennych dziejach Polski.
Otwarcie ekspozycji nastąpiło podczas uroczystości z okazji 1050. rocznicy przyjęcia chrztu przez Polskę. Wykład inaugurujący wygłosiła jedna z autorek ekspozycji, pani Monika Bortlik-Dźwierzyńska.
Twórcy wystawy ukazali tło polityczne i etapy laicyzacji (sekularyzację przestrzeni publicznej, życia społecznego, prywatnej sfery życia obywatela, obrzędowość socjalistyczną oraz nowe święta i obyczaje).
Uczniowie z zainteresowaniem słuchali o realiach życia w Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej. Przekonali się, iż rugowanie Kościoła z życia publicznego było przemyślanym działaniem władz. Dzieje komunizmu nie są im już obce, gdyż jest to kolejna wystawa, poświęcona najnowszej historii Polski, którą sprowadzono do Gierałtowic. Podczas zwiedzenia ekspozycji mieli możliwość przekonania się, w jakich realiach żyli ich rodzice oraz dziadkowie. Wystawa stanowiła bezcenne źródło wiedzy o okresie powojennym historii Polski, który w podręcznikach szkolnych jest marginalizowany lub wręcz pomijany.
Zdjęcia wykonał Grzegorz Suchan.

 


 

 Uroczystości z okazji 1050 rocznicy Chrztu Polski

W 966 roku Mieszko I przyjął chrzest jako wolny człowiek. Chociaż został on udzielony pojedynczej osobie, to przecież dał początek wspólnocie z innymi osobami ochrzczonymi. Książę Mieszko tym samym wprowadził swoich pobratymców w świat kultury łacińskiej i uczynił ich częścią wspólnoty ludów chrześcijańskich. Jego chrzcielnica stała się kolebką rodzącego się narodu, pozostając znakiem budującym tożsamość. Chrzest wprowadził nasz naród w nowy świat, który wyrażał się przez nową kulturę, nowe instytucje, struktury i zapisy prawne.


Chcąc upamiętnić wydarzenia z początków państwa polskiego 15 kwietnia zorganizowano w zespole szkół w Gierałtowicach uroczystość, która zgromadziła liczną publiczność.
Na spotkanie przybyli radni Gminy Gierałtowice z panem Przewodniczącym Rady na czele, Wójt Gminy Gierałtowice, pracownicy Urzędu Gminy w Gierałtowicach oraz nauczyciele placówek oświatowych.
Wśród gości nie zabrakło reprezentantów Koła Związku Górnośląskiego w Gierałtowicach, Gminnej Biblioteki Publicznej w Gierałtowicach i przedstawicieli lokalnych organizacji.
Uroczystość rozpoczął swym wystąpieniem Wójt Gminy Gierałtowice pan Joachim Bargiel, wskazując na okoliczności historyczne przyjęcia chrztu przez Mieszka oraz konsekwencje tej decyzji dla młodego państwa polskiego.
Podczas uroczystości odtworzono film dokumentalny, nakręcony przez uczniów gimnazjum w ramach projektu edukacyjnego. Młodzi filmowcy przedstawili w nim skutki decyzji przyjęcia chrztu w 966 roku dla Polski. W filmie nie zabrakło odniesień do historii Gierałtowic i znaczenia chrześcijaństwa w dziejach miejscowości.
Opiekunem projektu był nauczyciel historii pan Stefan Duda.

Myślą przewodnią, która przyświecała organizatorom spotkania było wskazanie na różnice w okolicznościach historycznych, jakie towarzyszyły obchodom 1000. rocznicy przyjęcia chrztu w 1966 oraz 1050. rocznicy w 2016 roku.
Temu celowi służyło sprowadzenie do Gierałtowic wystawy przygotowanej przez Instytut Pamięci Narodowej pod hasłem „Za Marksem bez Boga. Laicyzacja życia społeczno-politycznego w Polsce Ludowej w latach 1945–1989". Prelekcję na temat ekspozycji wygłosiła jedna z jej autorek-pani Monika Bortlik–Dźwierzyńska, reprezentująca Instytut Pamięci Narodowej w Katowicach. W swym wykładzie opisała skrupulatnie zaplanowaną przez komunistów strategię walki z Kościołem jako instytucją stanowiącą, w oczach władz, zagrożenie dla idei całkowitego podporządkowania sobie społeczeństwa polskiego.

 


 

Konkurs fotograficzny z okazji 1050 rocznicy Chrztu Polski

Przygotowując się do uroczystych obchodów rocznicy Chrztu Polski z 966r., zorganizowano w Szkole Podstawowej im. Gustawa Morcinka w Gierałtowicach konkurs fotograficzny. Celem było wykonanie zdjęć, przedstawiających obiekty kultury sakralnej. Na fotografiach uchwycono kościoły, kapliczki, krzyże przydrożne, mogiły cmentarne z terenu Chudowa, Gierałtowic, Paniówek i Przyszowic.
Odzew mile zaskoczył samych organizatorów, gdyż wpłynęło wiele prac, które zaskakiwały wysokim poziomem wykonania. Przy ocenie fotografii brano pod uwagę walory artystyczne, estetyczne i merytoryczne prac, pomysłowość i zmysł obserwacji oraz spełnienie wymogów regulaminowych. Zgodnie z nimi zdjęcia nie mogły być wydrukowane i musiały stanowić efekt pracy autora fotografii.

Zwycięzcami zostali:
I miejsce- Paweł Teubner
II miejsce-Ewelina Kocybik
III miejsce-Patrycja Pindur

Wyróżnienie-Szymon Promny

Wręczenie nagród przewidziano na 15 kwietnia podczas uroczystości z okazji 1050. rocznicy Chrztu Polski.
Efekty pracy młodych fotografików znajdą się na okolicznościowej wystawce, którą będzie można zwiedzać podczas uroczystości.

 


 

Maraton gier planszowych o tematyce historycznej

 

Zbliżające się Święta Bożego Narodzenia to czas, w którym dzieci zostają obdarowane upominkami, często są to gry. W ramach realizowanego w szkole podstawowej programu Historia w kolorach, zorganizowano maraton, podczas którego uczniowie mogli zagrać w gry planszowe. Tematyka gier była powiązana z wydarzeniami z najnowszej historii Polski. Wszystkie gry stanowiły prezent, jaki otrzymała bezpłatnie szkoła od Instytutu Pamięci Narodowej w Katowicach.

 

Uczniowie mieli do dyspozycji następujące gry:

 

303
„303" jest szybką wojenną grą planszową dla dwóch osób. Jeden z graczy dowodzi RAF broniącym Wielkiej Brytanii, a drugi atakuje niemieckim Luftwaffe. Każdy z graczy dysponuje sześcioma różnymi samolotami za pomocą których prowadzi operację wojenną na planszy, nawiązującej do stołu dowodzenia RAF. Podniebne pojedynki rozstrzygane są przy użyciu specjalnie zaprojektowanych kości.
Zagraj on-line

 

ZnajZnak-Sport
Nowa część popularnej serii gier, wyróżniającej się połączeniem emocjonującej rozgrywki z ciekawym przekazem edukacyjnym. Gracze, bawiąc się, poznają historię polskiego sportu w latach 1918‒1945.

 

7. W obronie Lwowa
„7. W obronie Lwowa" to planszowa gra historyczna rozgrywająca się podczas wojny polsko-bolszewickiej 1920 r. Zadaniem 7. Eskadry Myśliwskiej jest powstrzymanie 1. Armii Konnej, która galopuje w kierunku Lwowa.

 

Reglamentacja
Zadaniem uczestników jest cofnięcie się do czasów PRL, by zimą 1983 roku powalczyć o dodatkowe kartki na mięso, cukier i inne dobra.

 

111
„111" jest planszową grą historyczną przeznaczoną dla dwóch osób. Jej akcja rozgrywa się we wrześniu 1939 r. i odtwarza walkę w obronie polskiego nieba, jaką toczyła m.in. 111 eskadra myśliwska.

 

ZnajZnak-Monte Cassino
Jest grą edukacyjną przeznaczoną dla dwóch graczy, w której wiedza na temat jednej z najważniejszych bitew II wojny światowej przychodzi samoistnie podczas zabawy.

 

Maraton cieszył się tak dużym zainteresowaniem, iż na prośby uczniów zostanie powtórzony jeszcze w tym roku szkolnym.

 

 


 

Akademia z okazji Narodowego Święta Nieodległości w klasach I-III

 

Najmłodsi uczniowie w szkole obchodzili Narodowe Święto Niepodległości, ciesząc się programem przygotowanym z myślą o nich. Podczas uroczystości wizytę w szkole złożyła wesoła kompania szlachecka, opowiadając jak doszło do rozbiorów Polski. Wśród gości, odwiedzających szkołę nie zabrakło też żołnierzy, którzy walczyli w pierwszej wojnie światowej. Występujący aktorzy przedstawili okoliczności odzyskania niepodległości. Całość zwieńczyło wspólne odśpiewanie piosenki o treści patriotycznej. Nauczyciele otrzymali materiały edukacyjne związane z programem Historia w kolorach.


 

Sukces Jakuba Jendryczko w konkursie plastycznym

Dobre wiadomości nadeszły z Warszawy. Uczeń klasy IVA Jakub Jendryczko za swą pracę plastyczną uzyskał wyróżnienie w ogólnopolskim konkursie historycznym organizowanym przez Muzeum Niepodległości w Warszawie.

Jakub z opiekunami został zaproszony do Warszawy na uroczystość wręczenia nagród w przeddzień Narodowego Święta Niepodległości. Gratulujemy i życzymy kolejnych sukcesów.

20151012 144354

Konkurs plastyczny związany ze Świętem Niepodległości

Przygotowując się do obchodów Narodowego Święta Niepodległości uczniowie wykonywali prace plastyczne o tematyce patriotycznej. Celem konkursu było:
• Zapoznanie z problematyką odzyskania i obrony przez Polskę niepodległego bytu.
• Przybliżenie postaci zaangażowanych w walkę o wolność kraju w XX wieku.
• Kształtowanie patriotyzmu w nawiązaniu do tradycji niepodległościowych narodu polskiego.
• Ukazanie różnych form obchodów rocznicy odzyskania niepodległości.

Komisja konkursowa w składzie: p. Joanna Tyc, p. Teresa Ral oraz p. Stefan Duda wyłoniła laureatów.
Kolejne miejsca zajęli ex aequo:

I miejsce: Jakub Jendryczko oraz Dominik Adamczyk
II miejsce: Wanessa Tkacz oraz Alicja Rożek
III miejsce: Damian Wieczorek oraz Ewelina Kocybik

Gratulujemy i życzymy powodzenia w kolejnym etapie konkursu.

Szlakiem historii i dobrej zabawy

22 września połączone klasy IVa oraz IIIc wraz z opiekunami wyruszyły do miejsc związanych z przeszłością.
Podróż rozpoczęła się od Wielopola, w którym znajduje się zabytkowy kościół pod wezwaniem św. Katarzyny. Został tam przeniesiony z Gierałtowic. Uczniowie wysłuchali opowieści o losach drewnianego kościółka, w którym skupiało się życie całej wspólnoty.
Kolejnym przystankiem w podróży młodych historyków były Rudy Wielkie. Uczestnicy wyjazdu poznali historię opactwa, spacerowali również ścieżkami parku, otaczającego kompleks.
Swą wiedzę, zdobytą podczas wyjazdu, mogli sprawdzić rozwiązując zadania, w przygotowanych na tę okazję kartach pracy.
Ostatnim miejsce na trasie wycieczki był Rodzinny Park Rozrywki w Rybniku. Po solidnej dawce historii wszyscy oddali się beztroskiej zabawie, korzystając ze słonecznej pogody, kończącej lato.



 

ROK SZKOLNY 2014/2015

Uroczystość z okazji Narodowego Święta Konstytucji 3 Maja w klasach I-III

Najmłodsi uczniowie spotkali się w środę 29 kwietnia, aby uczcić rocznicę uchwalenia pierwszej w Europie, a drugiej po amerykańskiej, nowoczesnej ustawy rządowej. Podczas apelu uczniowie klasy czwartej zatańczyli staropolski taniec polonez. Zgromadzonych odwiedził król Stanisław August Poniatowski i opowiedział o wydarzeniach w historii Polski związanych z końcem XVIII wieku. Podczas spotkania odtworzono film animowany o polskich symbolach narodowych, przygotowany przez pracowników IPN, co stanowi inaugurację projektu ,,Historia w kolorach'', który realizowany jest w Szkole Podstawowej im. G. Morcinka. Jego założeniem jest przybliżenia młodym odbiorcom historii najnowszej oraz polskich symboli narodowych. Nauczyciele z klas młodszych otrzymali materiały dydaktyczne, w których przybliżono założenia programu.


 

 

Wycieczka do Przyszowic i Chudowa

W ramach Tygodnia Historycznego uczniowie klasy IVa oraz IVb pojechali na wycieczkę śladem zabytków i atrakcji turystycznych Przyszowic i Chudowa.
W Przyszowicach uczestnicy wyjazdu, dzieląc się na dwie grupy, zwiedzili zabytkowy pałac. Dzieci oprowadzała pani Jolanta Krawiec z Towarzystwa Miłośników Przyszowic. W tym czasie druga grupa zwiedziła zabytkowy spichlerz plebański oraz park otaczający pałac. Na cmentarzu przybliżono historię najnowszą, związaną ze zbrodniami wojennymi, jakie miały miejsce na tym terenie.
Drugą miejscowością leżącą na szlaku podróży młodych historyków był Chudów. Zwiedzono zabytkową wieżę. Dzieci zostały zapoznane z historią oraz legendami dotyczącymi zamku.
Podczas wycieczki uczniowie wypełniali karty pracy, poszerzając swą wiedzę o najbliższej okolicy.


Niecodzienna lekcja historii

Tydzień Historyczny, zorganizowany od 10 do 17 czerwca, stał się okazją do zaproszenia na lekcję historii p. Grzegorza Klyszcza. Zajęcia przeprowadzono w klasie IVB. W bardzo przystępnej formie zapoznano uczniów ze zmianami cywilizacyjnymi, które dokonały się w XIX w.
Być może podobne inicjatywy przerodzą się w stałą współpracę z rodzicami, której celem będzie uatrakcyjnienie zajęć.


Maraton filmów historycznych

 film45


 

Podchody związane z postacią ks. Władysława Roboty

Obchody Tygodnia Historycznego stały się okazją do zorganizowania gry, związanej z postacią księdza Władysława Roboty. Uczniowie musieli znaleźć ukryte zadania i odpowiedzieć na nie. Podczas wspólnej zabawy uczestnicy poznali miejsca związane z ważną dla naszego regionu postacią zasłużonego kapłana i patrioty-księdza Władysława Roboty.


Lekcja historii w klasie III

Na zakończenie Tygodnia Historycznego przeprowadzono lekcję w klasie trzeciej. Skorzystano z materiałów stworzonych z myślą o programie Historia w kolorach. Uczniowie poznali historię hymnu narodowego. Pracując w grupach, układali puzzle z tekstem Mazurka Dąbrowskiego. Lekcja wzbogaciła ich wiedzę o historii. Pozwoliła też oswoić się z przedmiotem, który będzie dla nich obowiązkowy od września.

{gallery}SP/2015/6/his{/gallery}


 

Tydzień Historyczny

Uczniowie klas starszych szkoły podstawowej w ostatnim tygodniu roku szkolnego mogli wziąć udział w zajęciach związanych z historią. Wszystkie propozycje był powiązane chęcią zaszczepienia wśród uczniów szacunku wobec spuścizny pozostawionej nam przez poprzednie pokolenia.
W Izbie Regionalnej zorganizowano zajęcia o życiu codziennym mieszkańców Górnego Śląska. Izba Regionalna, która istnieje w naszej szkole od 1988 roku to niezwykłe miejsce, które powstało za sprawą starań mieszkańców Gierałtowic, uczniów, rodziców i nauczycieli. Zebrane eksponaty dowodzą, z jakim pietyzmem traktowana jest przeszłość i materialne pozostałości po życiu dawnych Ślązaków.
Zainteresowanie historią najnowszą rozbudzono w trakcie maratonu gier historycznych, który powtórzono na prośbę samych uczniów. Gry otrzymano bezpłatnie od Instytutu Pamięci Narodowej w Katowicach.
Bardzo ciekawe okazały się zajęcia, które zorganizowano z myślą o trzecioklasistach, którzy już we wrześniu rozpoczną swą przygodę z historią. Uczniowie poznali historię hymnu narodowego. Pracując w grupach, układali puzzle z tekstem Mazurka Dąbrowskiego.
Z cała pewnością podczas wakacyjnych wędrówek uczniowie zetkną się również z historią, której znajomość pozwala lepiej zrozumieć współczesność.

{gallery}SP/2016/6/th{/gallery}

wykonanie strony internetowej: Everest Studio