WYKAZ ŚWIADCZEŃ GWARANTOWANYCH PIELĘGNIARKI SZKOLNEJ UDZIELANYCH W ŚRODOWISKU NAUCZANIA I WYCHOWANIA ORAZ WARUNKI ICH REALIZACJI
Świadczenia pielęgniarki szkolnej obejmują:
- Wykonywanie i interpretowanie testów przesiewowych,
- Kierowanie postępowaniem poprzesiewowym oraz sprawowanie opieki nad uczniami z dodatnimi wynikami testów,
- Czynne poradnictwo dla uczniów z problemami zdrowotnymi,
- Sprawowanie opieki nad uczniami z chorobami przewlekłymi i niepełnosprawnością, w tym realizacja świadczeń pielęgniarskich oraz wyłącznie na podstawie zlecenia lekarskiego i w porozumieniu z lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej, na którego liście świadczeniobiorców znajduje się uczeń, zabiegów i procedur leczniczych koniecznych do wykonania u ucznia w trakcie pobytu w szkole,
- Udzielanie pomocy przedlekarskiej w przypadku nagłych zachorowań, urazów i zatruć,
- Doradztwo dla dyrektora szkoły w sprawie warunków bezpieczeństwa uczniów, organizacji posiłków i warunków sanitarnych w szkole,
- Edukacja w zakresie zdrowia jamy ustnej,
- Prowadzenie u uczniów szkół podstawowych (klasy I-VI) znajdujących się na obszarach, gdzie poziom fluorków w wodzie pitnej nie przekracza wartości 1 mg/l, grupowej profilaktyki fluorkowej metodą nadzorowanego szczotkowania zębów preparatami fluorkowymi 6 razy w roku, w odstępach co 6 tygodni,
- Udział w planowaniu, realizacji i ocenie edukacji zdrowotnej.
WARUNKI REALIZACJI TESTÓW PRZESIEWOWYCH
LP.
|
WIEK ALBO ETAP
EDUKACJI
|
TESTY PRZESIEWOWE
|
1
|
Roczne
obowiązkowe
przygotowanie
przedszkolne
(w przypadku niewykonania badania w terminie, testy przesiewowe wykonuje się w klasie I szkoły podstawowej)
|
- Test do wykrywania zaburzeń:
- Rozwoju fizycznego – pomiary: wysokości i masy ciała, w tym określenie współczynnika masy ciała (BMI)
- Układu ruchu, w tym bocznego skrzywienia kręgosłupa, zniekształceń statycznych kończyn dolnych,
- W kierunku zeza (Cover test, test Hirscherbga)
- Ostrości wzroku
- Słuchu (badanie orientacyjne szeptem)
- Orientacyjne wykrywania zaburzeń statyki ciała
- Orientacyjne wykrywanie wad wymowy
|
2
|
Klasa III
szkoły
podstawowej
|
Test do wykrywania zaburzeń:
- Rozwoju fizycznego – pomiary: wysokości i masy ciała, w tym określenie współczynnika masy ciała (BMI)
- Układu ruchu, w tym bocznego skrzywienia kręgosłupa,
- Ostrości wzroku,
- Widzenia barw
- Ciśnienia tętniczego krwi
|
3
|
Klasa V
szkoły
podstawowej
|
Test do wykrywania zaburzeń:
- Rozwoju fizycznego – pomiary: wysokości i masy ciała, w tym określenie współczynnika masy ciała (BMI)
- Układu ruchu, w tym bocznego skrzywienia kręgosłupa,
- Ostrości wzroku,
|
4
|
Klasa VII
szkoły
podstawowej
|
Test do wykrywania zaburzeń:
- Rozwoju fizycznego – pomiary: wysokości i masy ciała, w tym określenie współczynnika masy ciała (BMI)
- Układu ruchu, w tym bocznego skrzywienia kręgosłupa i nadmiernej kifozy piersiowej,
- Ostrości wzroku,
- Słuchu (badanie orientacyjne szeptem)
- Ciśnienia tętniczego krwi
|
KLASY PODLEGAJĄCE TESTOM PRZESIEWOWYM I BILANSOM ZDROWIA ORAZ PROPONOWANE TERMINY ICH WYKONANIA W ROKU SZKOLNYM
KLASA
|
KLASA I
(bilans zdrowia)
|
KLASA III
(bilans zdrowia)
|
KLASA V
|
KLASA VII
(bilans zdrowia)
|
TERMIN – SEMESTR/
MIESIĄC
|
Semestr I
(wrzesień-listopad)
|
Semestr II
(styczeń – luty)
|
Semestr II
(kwiecień)
|
Semestr I
(październik- listopad)
|